5 tipů, jak se zbavit strachu z odmítnutí
Nikoho netěší, když ho druhý člověk odmítne. A platí to i pro obchodníky. Spousta z nich kvůli tomu dokonce bojuje se strachem z odmítnutí. Pokud se jím přitom nechají příliš svázat, jejich šance na uskutečnění obchodu rapidně klesne.
Triků, jak se vypořádat právě se strachem z odmítnutí, je celá řada. Každému přitom může pomoct něco trochu jiného.
Připravili jsme proto 5 tipů, které se nejvíc osvědčily nám.
1. Neberte si odmítnutí osobně
Nebrat si slovo "ne" osobně je možná jeden z nejtěžších úkolů, se kterými se musíte jako obchodník vypořádat. Zároveň je ale naprosto klíčový pro to, abyste se strachu z odmítnutí zbavili.
V samotném odmítnutí totiž obvykle nic osobního není.
Může se samozřejmě stát, že potenciálnímu klientovi jednoduše "nesednete". Mnohem častější ale je, že váš produkt zrovna nepotřebuje. Nebo si ho nemůže dovolit. Nebo má doma jinou alternativu. Nebo...
Možností je zkrátka mnoho. A naprostá většina z nich s vámi nemá nic společného. Nezapomínejte na to.
2. Vyhledávejte odmítnutí
Zdá se vám tahle rada paradoxní? Možná to tak je - zároveň je to ale velice účinný trik. Čím častěji se s odmítnutím setkáte, tím snáze si na něj zvyknete.
A přestanete si ho brát osobně.
Klidně to trénujte se svými kolegy nebo s partnerem či partnerkou.
Ptejte se na nesmyslné věci nebo si navzájem nabízejte různé služby a produkty. Postupem času si na odmítnutí zvyknete a nebude tolik působit na vaše emoce.
3. Pamatujte, že nemáte co ztratit
Na tohle pravidlo myslete před každou obchodní schůzkou - není co ztratit. Ve chvíli, kdy si domlouváte nové setkání, totiž máte před sebou vlastně jen prázdný stůl. Žádný obchod uzavřený není.
Když tedy klient vaši nabídku odmítne, budete jen ve stejné situaci jako před schůzkou.
A když naopak přijme, vyhráli jste.
V každém případě můžete být v klidu. O nic nepřijdete.
4. Berte odmítnutí pozitivně
Říkáte si, že na odmítnutí nic pozitivního není? Ne tak docela. Stačí se na něj jen podívat z jiného úhlu.
Když vás potenciální klient odmítne i přesto, že mu nabídnete vše, co můžete, vyslechnete si jeho potřeby a snažíte se najít co nejlepší řešení, je to pro vás vlastně lepší. Dovedete si představit, že byste v budoucnu spolupracovali s někým, komu není nic dost dobré?
Možná ano, dá se ale čekat, že by to příliš příjemná spolupráce nebyla. Díky odmítnutí se tak vyhnete spoustě budoucího stresu a komplikací.
5. Počítejte s odmítnutím
Jak už jsme zmínili, odmítnutí se nevyhne nikomu. Snažte se s ním proto počítat. Lépe si tak uvědomíte, že není co ztratit.
Navíc se na něj můžete lépe připravit. A přichystat si argumenty, které mohou názor potenciálního klienta změnit.
Jaké? Záleží to vždy na tom, proč vás ten který člověk odmítne.
Když se mu například nezdá cena, můžete zjistit, co by pro něj bylo přijatelné. A zkusit vymyslet zvýhodněný balíček.
Pokud má jiné potíže, než se kterými mu pomůže nabízený produkt, zkuste najít vhodnější řešení.
A když už má doma podobné zboží od konkurence, je to pro vás šance, jak ukázat výhody vašeho produktu. Stačí jen poznamenat, že jste se s podobnou situací už několikrát setkali. A že se většina lidí po vyzkoušení vašeho produktu s konkurencí rozloučila.
Samozřejmě nezapomeňte zmínit, co přesně je k tomu vedlo.
Budete klidnější, uvolněnější a úspěšnější
Ani tyto triky vám samozřejmě nezaručí 100% úspěšnost. Něco takového ve světě obchodu ani nejde. Dokáží vám ale výrazně pomoci k lepším výsledkům.
Když totiž neřešíte strach z odmítnutí, jste klidnější, sebevědomější a uvolněnější. Můžete tak na potenciální klienty lépe zapůsobit.
A šance na úspěšný obchod porostou.