6 tipů, jak udělat na schůzce dobrý dojem
Snad každý z nás ví, že první dojem bývá rozhodující. Právě na něm mnohdy záleží, jestli na obchodní schůzce najdete s partnerem společnou řeč. A jestli se obchod podaří. Víte ale, jak na klienta správně zapůsobit? Pomůžou vám naše tipy.
První dojem si o druhém člověkudělá každý z nás automaticky. Vychází přitom mimo jiné z našich:
- zkušeností,
- tradic,
- výchovy
- nebo také z předsudků.
Jsou přitom triky, které nám pomůžou, abychom zapůsobili co nejlépe. Stačí se zaměřit na těchto 6 věcí:
1. Choďte včas
Včasný příchod je základním pravidlem všech obchodních schůzek. Pokud se opozdíte, svému partnerovi dáváte najevo, že vám na něm příliš nezáleží. Zvlášť, když se mu ani neomluvíte.
Snažte se proto zařídit vše tak, abyste se případnému zpoždění vyhnuli.
Jak na to?
- Zjistěte si, jak je to na místě schůzky s parkováním.
- Ověřte si, jestli cestou na místo nehrozí zácpy kvůli dopravní špičce nebo například opravám sousední ulice.
- Nechte si mezi schůzkami dostatečnou časovou rezervu.
Když i přesto nestíháte, dejte partnerovi včas vědět, že se opozdíte. A kdy budete na místě.
2. Zvolte správné oblečení
První dojem vychází hlavně z toho, co vidíme. A právě proto je oblečení tak důležité.
Je asi jasné, že na obchodní schůzku nedorazíte v roztrhaných kalhotách a nevkusném tričku. Nebezpečné ale může být i to, když jste oblečení výrazně lépe než váš protějšek. Na partnera tak můžete působit příliš nadřazeně.
Zkuste proto odhadnout svůj protějšek i místo konání a své oblečení mu přizpůsobit.
3. Nekuřte, nepijte, nejezte... aromatická jídla
Když už jste vybrali vhodné oblečení, byla by škoda zkazit si dojem zápachem z cigaret či alkoholu.
Pokud tedy kouříte, snažte se, aby to z vašeho oblečení ani dechu nebylo cítit. Vašemu potenciálnímu klientovi to totiž může být nepříjemné. Zvlášť pokud je nekuřák (ale pozor - cigaretový zápach může vadit i kuřákům).
To samé platí také o alkoholu. Jestli jste tedy zvyklí, dát si k obědu pivo, před schůzkou si ho raději odpusťte.
A pozor si dejte také na silně aromatická jídla. Posvačit těsně před schůzkou například topinky s česnekem určitě nebude to pravé ořechové.
V každém případě se vyplatí mít po ruce osvěžovač dechu nebo alespoň žvýkačky.
4. Myslete na řeč těla
Jak už jsme řekli, při utváření prvního dojmu je zásadní, co vidíme. Platí to nejen o našem zevnějšku, ale také o vystupování. Tedy o řeči těla.
Pokud chcete zapůsobit dobře, nehrbte se a udržujte oční kontakt. Budete tak působit sebejistě a zároveň ukážete, že svému partnerovi věnujete pozornost.
Při diskuzi také příliš divoce negestikulujte. Může to působit agresivně.
A nezapomeňte na stisk ruky. Měl by být pevný a krátký. Bez ohledu na to, jak vám ruku stiskne druhý člověk.
5. Naučte se správně mluvit
Důležitý je také styl řeči. Pokud příliš chvátáte, můžete působit zmateně. A pravděpodobně vám bude hůř rozumět.
Stejně tak byste neměli příliš křičet ani mluvit moc potichu. V prvním případě budete vypadat agresivně, ve druhém zakřiknutě.
Mluvte proto klidně a zároveň dost nahlas.
A jestli si nejste jistí, jak přesně by měl váš hlas znít, zkuste si to předem natrénovat. Třeba s pomocí telefonu. Stačí si na něj nahrát pár vět a snadno odhalíte chyby, kterých byste si jinak nevšimli.
6. Netlačte zákazníka, kam nechce
Tento bod vám už sice s vytvořením správného prvního dojmu nepomůže, zato ho ale dokáže rychle zkazit. Pokud totiž někoho tlačíte do nákupu věcí, o které nestojí, nepomůžou vám ani prvotní sympatie.
Vždy se tedy zajímejte o to, co potenciální klient potřebuje a co ho trápí. A nabídněte mu produkty, které mu s tím dokážou pomoci.
Určitě budete mít mnohem lepší výsledky, než když mu bude vnucovat všechno, co vás napadne.