Jak zlepšit komunikační schopnosti? Máme 5 tipů, které vám pomůžou

22.04.2022

Pomůžou vám získat přátele, okouzlit muže nebo ženu vašich snů a také nastartovat kariéru. I tak se můžeme dívat na komunikační schopnosti. Správná komunikace vám totiž usnadní vedení týmu i získávání nových zakázek.

Ne každý ale umí komunikovat tak dobře, jak by si představoval. Naštěstí existují ověřené rady, které vám s tím pomůžou. A o několik z nich se s vámi podělíme.

1. Mluvte, mluvte, mluvte

Abyste nebyli nervózní a cítili se při komunikaci dobře, musíte si ji natrénovat. Zkuste se proto víc bavit s kolegy nebo se svými blízkými. I když třeba nevíte hned o čem.

Naučíte se tak konverzaci začít. A také v ní reagovat.

Jakmile se cítíte jistěji, dejte se do hovoru s cizími lidmi. Ať už je to poštovní úřednice, spolucestující ve vlaku, nebo třeba váš soused ve frontě.

Jednodušeji pak navážete kontakt například i při networkingu nebo při schůzce s novým klientem.

2. Ujistěte se, že vám ostatní rozumí

V každém rozhovoru je důležité, aby ostatní chápali, co jim chcete říct. Občas se to ale nepovede. I když to váš protějšek nepřizná a raději vše odkýve.

Sledujte proto, jak váš partner reaguje. A čas od času se zeptejte, co si o dané věci myslí.

Zjistíte tak, jestli opravdu rozumí tomu, co říkáte. Navíc mu ukážete, že se zajímáte o jeho názor.

3. Vnímejte, co lidi zajímá

Pamatujte si, že komunikace je vždy nejméně o dvou lidech. A váš protějšek je stejně důležitý jako vy.

Snažte se proto hledat témata, která ho zajímají. A myslet na jeho problémy - zejména pokud mu nabízíte své produkty.

Vašeho zákazníka nezajímá výkon procesoru, tloušťka polic nebo přesné složení posilujícího nápoje. Místo toho řeší, jestli:

  • si počítač poradí s úpravou videa a nebude se sekat;
  • police udrží všechno, co na ní bude;
  • nebo jestli ho váš přípravek ochrání před nachlazením.

Ukažte proto klientovi, podřízenému nebo třeba obchodnímu partnerovi, že jeho problémy vnímáte. A řekněte mu, jak mu s jejich řešením pomůžete.

4. Poslouchejte a vnímejte

Váš protějšek potřebuje vědět, že mu nasloucháte a že vnímáte, co vám říká. Vždy se na něj proto soustřeďte. A reagujte na něj. Třeba i tím, že parafrázujete, co říká. Ujistíte se tak, že všemu dobře rozumíte.

Zároveň ostatním neskákejte do řeči, nepřerušujte je a nedokončujte za ně věty. Dáváte tím najevo, že vám víc záleží na tom, co chcete sdělit vy.

5. Myslete na řeč těla

Řeč těla dokáže prozradit hodně - i když zrovna mlčíte. Proto byste na ní měli zapracovat.

Například se dívejte lidem do očí. Ukážete tak ostatním sebevědomí, upřímnost i to, že vás zajímá, co říkají.

Zároveň to nepřehánějte! Pokud budete na někoho bez přestání zírat, příjemné mu to nebude. A místo upřímnosti bude mít pocit, že na něj tlačíte.

Dobrý dojem udělá také:

  • vzpřímené držení těla,
  • jasná gesta
  • nebo například klidný tón hlasu.

Pamatujte ale, že vaše neverbální komunikace musí korespondovat s tím, co říkáte. Jinak budete lidi mást.

Všímejte si také řeči těla u ostatních. Můžete tak zjistit, jestli svá slova myslí vážně. Nebo zda se jim vaše nabídka opravdu líbí.

Postupujte krok po kroku

Vyzkoušejte naše tipy a uvidíte, že vám pomůžou zlepšit komunikaci v týmu i získat víc klientů. A třeba i najít nové přátele.

Jen pamatujte, že není třeba všechny rady uplatňovat hned. Stačí je zavádět postupně.

Proč? Na to vám odpovíme v článku 5 tipů, jak si vytvořit nové návyky.