Pyramida vs. legální MLM byznys

29.04.2020

Podíváme se společně na tolik rozebírané a často i kontroverzně vnímané pojmy, jako je MLM, pyramidový systém a Ponziho schéma. Většina lidí o těchto systémech ví, chápou, že se s nimi pracuje, možná něco slyšeli, možná se s nimi i setkali. Ale neví, jaký je rozdíl. Končí to většinou tradičním zaměňováním jednoho za druhé.

Je dobré si říct, na co se zaměřit, aby nás nikdo nenapálil. Jak to poznat a bezpečně rozlišovat. Můžeme se setkat i s cíleným spojením těchto pojmů do jednoho a i to může být důvod k jejich zaměňování.

MLM, víceúrovňový marketing, je dnes celosvětově nejrozšířenější formou odměňování. Je to uznávaný obchodní model, je to i přímý prodej zboží nebo služeb.

V klasickém maloobchodním prodeji funguje obchodní řetězec - výroba, doprava, sklad, maloobchod a reklama. Všechny tyto jednotky se chtějí podílet na zisku. Navíc do maloobchodu musíte zajít a přizpůsobit se místu a času onoho prodejce. Klidně tento obchod může být i on-line, přes internet. Zákazník je doma, v klidu se seznámí s nabídkou, může mít i trvalejší vztah s majitelem obchodu, využívá doručení do domu. Ovšem konečný zákazník platí plnou cenu za výrobek a firma se s ním nedělí o zisk, ani pokud určitý maloobchod doporučí.

MLM obchodníci jsou odměňováni nejen za přímý prodej, ale určitým procentem také z obratu lidí, které zaškolili a se kterými dále spolupracují na budování obchodně-informačních sítí.

Co je to aktivní a pasívní příjem?

Aktivní příjem je odměna za vlastní aktivitu. Je potřeba Vaše přítomnost. Měníte svůj čas za peníze. Pasívním příjmem se rozumí pravidelný příjem, kde není potřeba mimořádně zvýšené úsilí a není nutně vyžadována moje přítomnost při prodeji, nebo spolupráci. MLM zaznamenává pro svoji praktičnost velký úspěch. A to pro osobnější přístup, garanci, větší servis, často kvalitní školicí systém, osobnostní rozvoj a vzdělávání. Pracujete, s kým chcete, kdy chcete, máte více časové volnosti, větší svobodu a pasívní příjem pro svoji budoucnost. Neměníte svůj čas za peníze a můžete pracovat i on-line. Nemusíte řešit skladové zásoby, nemáte rizika, neřešíte byrokracii. Jediné, co potřebujete, je chuť k tomuto druhu práce. Naučit se vydělávat peníze tím, co je pro nás lidi přirozené.  Doporučím to, s čím jsem spokojen.

Ale jak už to tak bývá, všechno dobré se dá uchopit i špatně.

Na základním principu MLM není nic špatného. MLM je nejúspěšnější marketingový model ve všech oblastech. Ale řadu distributorů ovlivnila slepá honba za ziskem, neodváděli dostatečně svoji práci, a tím ublížili renomé systému. Všechno je o lidech. Za úplnou hranu to dovedli lidé, kteří na tomto systému parazitovali. Pyramidová hra nebo letadlo jsou podvodné obchodní modely. Výdělek je zcela závislý na přivádění účastníků do systému. Každý nový člověk musí zaplatit určitou částku a za to získává právo inkasovat poplatek, nebo jeho část. Neobchoduje se žádný produkt či služba.

Jednoduše byste si takovou službu (věc) opakovaně nekoupili. V praxi takový model nefunguje, vydělají na něm jenom jeho organizátoři a účastníci, kteří vstoupili na začátku. Neboť počet potřebných účastníků narůstá. V mnoha zemích je tento systém nelegální.

Poslední model Ponziho schéma je druh podvodné operace, který v krátké době slibuje velmi vysoké výnosy. Lidé nejsou vypláceni reálnými finančními operacemi, ale z vkladů nejnovějších investorů.

Tyto dva modely, podobně jako práce nekvalitních distributorů a nešikovné uchopení MLM systému, výrazně poškodily jméno víceúrovňového marketingu. Nicméně od férového systému je vždy odlišuje řada věcí.

Základní rozdíly

První kritérium je zákonem dovolená nebo zakázaná činnost. Z pohledu tohoto kritéria umíme jednoznačně říct, že MLM se řadí mezi legální formy prodeje a dnes ho využívá velmi vysoké procento společností. Na rozdíl od prověřeného modelu se pyramida a Ponziho schéma řadí mezi zakázané činnosti a jsou nelegální.

Druhé kritérium je existence produktu či služby v těchto systémech. MLM má svůj vlastní legální produkt a prodává se přes distributory. V systému MLM, pokud nechcete přivádět další lidi, nemusíte. Můžete jenom nakupovat s výraznou slevou. Funguje zde zkrácený obchodní řetězec - výroba, doprava, zákazník. Peníze, které by firma zaplatila za billboard, reklamu apod., zaplatí svým vlastním prodejcům.

Pyramida a Ponziho systém nemají svůj vlastní produkt. To znamená, aby byli finančně uspokojeni členové takového systému, tak je nutné, aby do systému přiváděli další účastníky. Z vkladů těchto dalších lidí profitují lidé nahoře v síti, nebo lidé, kteří plní podmínky pro výplatu. Ostatní, kteří nepřivádějí do systému další účastníky, výhody mít nebudou. Proto jsou tyto systémy dlouhodobě neudržitelné.

Na jaké parametry se zaměřit, abychom odlišili legální systém?

Musí jít o léty prověřenou firmu, která si nemění za určitý čas svoje logo či jméno. Její zboží je rychloobrátkové. Často jde o zboží, které má na trhu exkluzivitu. Výhodu slev musí mít jak zákazníci, tak i obchodníci. Není zde povinnost přivádět další lidi, můžete si tvořit pasivní příjem, který je Vám vyplácen. Děláte to, co je Vám přirozené, doporučujete svoje vlastní zkušenosti a máte za to odměnu. Máte přístup na bezplatná školení a vzdělávání.

Jaký obchodní nebo podnikatelský model Vám toto umožňuje? Já už jsem si vybrala.

Dagmar Maixnerová, Vicepresidentka společnosti Akuna